Fietsaccu reviseren of vervangen?

  • Geplaatst op
Fietsaccu reviseren of vervangen?

Uw fietsaccu laadt niet meer op of vertoont verlies van capaciteit. Moet u uw fietsaccu repareren of een nieuwe kopen? Uw e-bike accu vervangen biedt voordelen ten opzichte van revisie.

Reparatie van een fietsaccu van Batavus, Gazelle, Sparta of andere elektrische fiets? Dat is bij de meeste batterijen die defect zijn - of duidelijk hun vermogen aan het kwijtraken zijn – het overwegen waard. Hetzelfde geldt voor het vervangen van de accu van de elektrische fiets. De vraag is: waarvoor moet u kiezen? Stel, uw fietsaccu laadt niet meer (goed) op, wordt het dan reviseren of liever een nieuwe?

Of ligt het aan de fietsacculader?
Als eerste een tip: controleer eerst de acculader! Het kan zijn dat hierin het probleem al schuilt. Heeft u de indruk dat dit het geval kan zijn, gebruik dan eens een andere geschikte lader, bijvoorbeeld van een bekende. Is een defecte fietslader de oorzaak, dan bespaart u dit aanzienlijke kosten. Want een acculader voor de fiets is doorgaans een stuk goedkoper dan het repareren of vervangen van de accu. En een extra tip: check als allereerste óók even de kabel zelf, op een mogelijke kabelbreuk!

Hoe werkt het repareren van de fietsaccu?
Om een goed beeld te krijgen van wat revisie van de accu van een elektrische fiets inhoudt, volgt hier een toelichting. Een e-bike accu bestaat uit een zogeheten verpakking (behuizing), uit de accucellen daarin en uit de bijbehorende elektronica. Bij reviseren van de accu worden doorgaans alleen de oude accucellen vervangen. De behuizing en het elektronisch gedeelte komen niet aan bod.

Ga alleen naar een fietsaccu specialist
De accucellen vervangen is geen huzarenstukje, maar het kost u wel geld. Behalve de materiaalkosten zelf (de cellen) nog beduidend wat méér omdat u het niet zelf kunt. Er moet een echte fietsaccu specialist aan te pas komen om het vakkundig te kunnen doen. Let er dus goed op dat u hiervoor het juiste bedrijf in de arm neemt, en houdt daarbij ook rekening met het volgende.

Weet wat er stuk is!
Nemen de prestaties van de fietsaccu af, dan weet u nooit precies wat daaraan ten grondslag ligt. Het kan bij wijze van spreken variëren van een los draadje tot inderdaad verouderde cellen van de accu. Weest u er zich bewust van dat de afgenomen prestaties van uw e-bike accu óók iets te maken kunnen hebben met een defect aan de elektronica. Bij revisie worden echter normaliter juist (alleen) de accucellen vernieuwd. Alleen een integer bedrijf zal in voorkomende gevallen aangeven dat er met de cellen niets mis is.

Alle accucellen van dezelfde kwaliteit?
Bij een reguliere revisie van een accu worden als gezegd de accucellen vernieuwd. Let er op dat deze nieuwe accucellen daadwerkelijk van minimaal dezelfde kwaliteit zijn als de originele, voor zover u daar zicht op heeft. Er is namelijk veel verschil in kwaliteit van accu’s en batterijcellen. Aan de buitenkant is dit niet te zien. De gereviseerde accu zal zeker weer goed werken, maar de vraag is hoe lang. Zorg dus dat er géén vervangende cellen van lager kwaliteitsniveau worden gebruikt. En vraag de fietsaccu specialist de garantie dat deze niet alleen de slechte, maar álle cellen vervangt (!).

Het voordeel van een nieuwe fietsaccu kopen
Een fietsaccu vervangen door een geheel nieuwe, biedt meerdere voordelen. Bij reparatie weet u vooraf niet of het u veel of minder zal kosten, en wat u er precies voor terugkrijgt. Een nieuwe fietsaccu kopen kost iets meer, maar u hebt weer een lange periode van garantie én de zekerheid dat u een compleet, goed werkend accupakket hebt voor de e-bike, voor een ruim aantal jaren lang.

Nieuwe fietsaccu, hogere capaciteit
Bijkomend voordeel met een compatible accu (een accu voor meerdere merken e-bikes) is dat zo’n vervangende accu een hogere capaciteit in huis heeft dan de originele batterij die u vervangt. Ook wat dat betreft gaat u er, letterlijk en figuurlijk, op vooruit: u kunt er op de e-bike langere tijd mee door.

Wanneer nog meer een fietsaccu vervangen?
Een andere reden voor het vervangen van een fietsaccu is wanneer reviseren door de fabrikant van de originele accu onmogelijk is gemaakt. Dit gebeurt soms met een elektronisch slot. In dat geval heeft u helaas geen keuze. Soms is een nieuw printplaatje nodig; ook dan moet u waarschijnlijk een nieuwe fietsaccu aanschaffen, aangezien dit plaatje vaak vast onderdeel is van de elektronica (het batterij managementsysteem). Verder zijn er e-bike bezitters die een extra fietsaccu kopen als reserve om, bijvoorbeeld op vakantie, tijdens lange toertochten zonder opladen langer door te kunnen gaan.

Advies Consumentenbond
Het advies van de Consumentenbond, zoals te lezen op hun website, is om zeker bij nieuwere accu's, en dan vooral bij de Lithium-Ion accu's van Sparta, Batavus en Koga, een versleten accu altijd te vervangen. De reden die de bond aangeeft is dat de lagere revisiekosten dan bijna niet meer opwegen tegen de problemen die u later met de fietshandelaar en/of fabrikant kunt krijgen.

Kortom: vaak beter vervangen
Samengevat, een fietsaccu heeft, net als een accu voor een auto, simpelweg een bepaalde levensduur. Reviseren ten opzichte van het vervangen van de fietsaccu is vaak op de kortere termijn wat voordeliger, maar op de langere termijn loont het al gauw om een nieuwe accu te kopen. U weet precies wat u krijgt, kunt er zéker opnieuw jarenlang mee vooruit, en het hele accupakket is blijvend optimaal afgestemd op een soepele werking van de elektrische fiets. Daarnaast is reviseren soms simpelweg niet (meer) mogelijk. Let er vanzelfsprekend wel op dat u ook de aanschaf van de nieuwe fietsaccu goedkoop houdt, en doe uw aankoop bij een shop met louter goede accu’s voor de e-bike.