Onderhouden fietsaccu

  • Geplaatst op
Onderhouden fietsaccu

Een fietsaccu is iets om zuinig op te zijn. Hoe kunt u het beste de fietsaccu onderhouden? Zo de levensduur van de batterij verlengen en de capaciteit ervan zo veel en lang mogelijk behouden? U leest het hier.

Deze tips helpen om het reviseren of vervangen van uw fietsaccu zo lang mogelijk uit te stellen. Goed accu-onderhoud is essentieel voor een blijvend goede kwaliteit en capaciteit ervan. Besef daarbij wel dat capaciteitsbehoud en levensduur van de fietsaccu altijd een grens hebben. Dat geldt ook voor de duurste accu’s van hoge kwaliteit. Hoe ouder de accu en hoe vaker deze is opgeladen, hoe lager geleidelijk aan de maximum capaciteit. Toch kunt u dit proces zoveel mogelijk vertragen.

Gouden regels voor onderhoud fietsaccu
Er gelden hiervoor eigenlijk slechts een paar, maar wel ‘gouden’ regels. Kort samengevat luiden deze als volgt. Laat de fietsaccu niet te koud worden. Laat de accu niet te heet worden. Bewaar ‘m bij langdurig niet-gebruik droog op. Voorkom dat de accu te leeg raakt én laad de accu juist regelmatig bij. Doe dit opladen liefst op kamertemperatuur. En gebruik altijd de juiste lader voor de juiste accu.

Voorkom blootstelling aan extreme kou en hitte
Deze punten lichten we verder toe. Als eerste de temperatuur van de accu: deze kan best tegen kou, maar een stuk minder tegen vorst. Temperaturen onder nul kunnen funest zijn, onder meer vanwege mogelijke vorming van condens en andere negatieve chemische processen. Ook extreme hitte is voor de fietsbatterij verre van goed. De accu van tegenwoordig kan best wat hebben, maar loopt de temperatuur radicaal op, dan niet meer. Plaats de e-bike of losse accu dan ook niet onnodig langdurig in de zon.

Fietsaccu droog bewaren, op kamertemperatuur
Bewaar de accu – of de elektrische fiets met daarin de accu – het liefst op kamertemperatuur. En droog. Zeker in de wintermaanden, wanneer u nauwelijks fietst en het mogelijk vriest. Dan is het stallen van de e-bike in een goed geïsoleerde garage beter dan in een (uit slechts een paar planken bestaande) schuur. Zet de elektrische fiets zeker niet langdurig buiten, want dan is de zelfontlading van de accu onnodig hoog. Lees hierna waarom u diepontlading van de fietsaccu altijd moet zien te voorkomen. U kunt een uitneembare accu natuurlijk ook gewoon meenemen binnenshuis en daar opbergen op een droge plek.

Diepontlading voorkomen
Raakt de fietsaccu te leeg (meestal gebeurt dit door zelfontlading bij langdurig niet-gebruik) dan zal dit leiden tot diepontlading. Dit kan de cellen van de batterij al gauw onherstelbaar beschadigen. Dit is ook het geval bij moderne fietsaccu’s die eventueel (deels) beveiligd zijn tegen volledige ontlading.

Laden bij de juiste temperatuur
Behalve voor het bewaren van de accu of het stallen van de e-bike met daarin de accu, geldt ook voor het laden van de fietsaccu het belang van een juiste temperatuur. Lees: kamertemperatuur. Of u de uitneembare batterij voor het laden nu meeneemt naar huis of elders de e-bike laadt, bij een gemiddeld aantal graden Celsius verloopt het laden soepeler. En dat is uiteindelijk weer goed voor de fietsaccu-levensduur. Zorg er verder voor dat de contactpunten vóór het laden droog zijn, mocht het hebben geregend. Al is de kans erop klein, zo gaat u kortsluiting of lekstroom in elk geval zeker tegen.

Houd de accu van de elektrische fiets volgeladen
Zoals voor elke accu geldt: het is van wezenlijk belang de batterij volgeladen te houden. Breng een geheel ontladen fietsaccu zo snel mogelijk terug in geladen toestand, als gezegd om diepontlading te voorkomen. Kom het liefst niet beneden plusminus de 40 procent restcapaciteit. Nog beter: hou de fietsaccu doorlopend goed vol. Zeker bij stalling in de winter, maar óók gedurende het jaar.

Over het goed laden van de e-bike accu
Het devies is daarom: laad de fietsaccu (zeer) regelmatig op. Ook als u een tijdje niet op de e-bike fietst. Laad het liefst eenmaal per twee weken, of anders eens per maand. Mocht dat onverhoopt niet lukken, dan toch in ieder geval een keer per twee maanden – uiterlijk (!). Laad de accu daarbij net niet helemáál vol, maar houd zo’n 10 à 5 procent over. Ofwel: laad op tot maximaal 90, 95 procent. Moderne fietsacculaders hebben weliswaar vaak een ingebouwde bescherming tegen overladen, kortsluiting en oververhitting, maar in het algemeen geldt echter dat u het beste zelf tijdig het laden stopt.

Verschillende soorten fietsaccu’s
De bovenstaande tips hebben betrekking op het onderhouden van de fietsaccu in het algemeen. In elektrische fietsen worden echter verschillende soorten accu’s gebruikt. De nieuwste fietsaccu’s zijn doorgaans lithium accu’s. Deze zijn wat sterker en vertonen onder andere minder zelfontlading dan de nikkel-metaalhydride accu’s. Van zelfontlading is desondanks sprake bij élk soort en type accu.

Nog meer tips voor onderhoud accu van speed e-bike of elektrische fiets
Tot slot, nog enkele algemene tips met betrekking tot onderhoud van de fietsaccu. Enkele daarvan zijn voor de hand liggend. Zoals: schroef bij een mogelijk defect nooit (zelf) de accu open. Neem na aankoop even rustig de tijd voor het lezen van de gebruiksaanwijzing, óók die van de elektrische fiets zelf, inclusief het laadadvies. En gebruik altijd de juiste, bij de betreffende fietsaccu horende lader.

Juiste lader voor de juiste fietsaccu
Wat betreft dit laatste: gebruik nooit zomaar een andere fietsacculader die voor het grijpen ligt, bijvoorbeeld die van uw vriend of vriendin met een andere accu / elektrische fiets. Ook als de lader wat betreft de aansluiting en het aantal polen past, is het zéker nog niet gezegd dat dit de juiste is. Alleen al qua voltage moet u goed opletten, net als voor de geschiktheid voor het juiste type fietsaccu (Ni-MH, Ni-Cd, Li-on, LiFePO4?). Maar ook als deze factoren ‘matchen’, leest u beter vooraf de specificaties van het product. Tip: bij de productbeschrijving van een fietsacculader hoort ook altijd het bijbehorende type e-bike te staan.