Klantenservice
Onze klantenservice staat iedere (werk)dag voor u klaar!

Voordat u contact opneemt met Fietsaccus.nl verzoeken wij u vriendelijk eerst de betreffende productbeschrijving te lezen, de pagina Betaalmethoden en/of de pagina Verzenden & Retourneren.

Contactgegevens
Is uw vraag hiermee nog niet beantwoord, dan kunt u ons bereiken via: 

Het contactformulier op deze pagina;
E-mailadres: info@fietsaccus.nl;
Telefoonnummer: 0251 760059 (zeven dagen per week van 09.00 - 21.00 uur).

Snel antwoord
Wij komen uiterlijk binnen één werkdag terug op uw vraag, echter meestal sneller.

Adres en bedrijfsgegevens
Ons adres en bedrijfsgegevens van Fietsaccus.nl vindt u bij Over ons.

Klacht of compliment?
Heeft u een compliment of een klacht? Neem dan contact met ons op via info@fietsaccus.nl. Indien nodig en van toepassing ondernemen wij zo spoedig mogelijk actie en/of nemen wij contact met u op.

In het geval van een klacht is er ook de mogelijkheid gebruik te maken van bemiddeling via Webwinkel Keur Keurmerk. De website van deze organisatie is www.webwinkelkeur.nl. Mocht deze bemiddeling niet tot het gewenste resultaat leiden dan kunt u uw klacht ook voorleggen aan de Geschillencommissie Webshop van de SGC (www.sgc.nl).
1 Accu voor de elektrische fiets
1.1 Hoe moet je een e-bike accu onderhouden?

Lees hier hoe u het best de accu van de elektrische fiets kunt onderhouden, voor een zo lang mogelijke levensduur. En om zo lang mogelijk te kunnen profiteren van een zo optimaal mogelijke capaciteit van de fietsaccu.

Samengevat komt het hierop neer. Elke accu, ook een dure, zal naarmate deze ouder wordt én naarmate deze vaker is opgeladen, geleidelijk aan capaciteit verliezen. Het vertragen van dit proces kunt u doen door:

1) De fietsaccu niet te koud te laten worden en evenmin te heet

Hou dus rekening met de temperatuur. Berg de fietsaccu - of de fiets met daarin de accu - bij langdurig niet-gebruik droog op, op kamertemperatuur. Alhoewel de accu best tegen kou kan, is vorst een boosdoener; temperaturen onder de nul kunnen funest zijn. Liever dus opbergen in een goed geïsoleerde garage dan in een schuur die bestaat uit slechts een paar planken. Voorkom ook blootstelling aan extreme hitte. Te lang de e-bike in de hete zon, is schadelijk.

2) Zorg dat de accu te leeg raakt: voorkom diepe zelfontlading

Laad de accu regelmatig bij, zeker wanneer de elektrische fiets met accu langere tijd niet wordt gebruikt. Doe dit opladen liefst op kamertemperatuur. Gebruik ook altijd de juiste, passende fietslader. Zet de e-bike niet langdurig buiten, want dat leidt tot onnodig hoge zelfontlading. Tip: neem in een dergelijk geval de - indien van toepassing - uitneembare accu mee naar binnen. Is sprake van diepontlading, dan raken de batterijcellen al gauw onherstelbaar beschadigd.

3) Laad de accu van de fiets op bij de juiste temperatuur

Ook voor het laden van de fietsaccu is een juiste (kamer)temperatuur van belang. Bij een gemiddeld aantal graden Celsius verloopt het laden soepeler, hetgeen weer goed is voor de fietsaccu-levensduur.

4) Houd de accu van uw e-bike volgeladen

Het is van wezenlijk belang de batterij volgeladen te houden. Breng een geheel ontladen fietsaccu zo snel mogelijk terug in geladen toestand. Kom het liefst niet beneden ongeveer de 40 procent restcapaciteit. Maar nog beter: hou de fietsaccu doorlopend goed vol. Niet alleen in de winter maar gedurende het hele jaar. Advies: laad de fietsaccu het liefst al gauw eens per twee weken op. Net niet helemáál vol, maar laad op tot maximaal zo'n 90, 95 procent, onder andere om oververhitting bij overladen te voorkomen.

Tot slot: van zelfontlading is sprake bij alle soorten accu's, ook bij de moderne lithium fietsaccu's. Meer weten en nog meer tips voor het goed onderhouden van de accu van uw elektrische fiets, zoals: gebruik altijd de enige juiste fiets acculader? Lees ons uitgebreide service artikel: 'Onderhouden van de fietsaccu'.


1.2 Wat is het pairen van een fietsaccu?

Hoe werkt het pairen van een accu van de elektrische fiets? Wat is dat eigenlijk: een e-bike accu pairen? En wanneer is het wel of niet nodig?

Het pairen van een accu is nodig bij slechts enkele modellen elektrische fiets. In die gevallen wordt de accu als het ware gesynchroniseerd met het aandrijfsysteem (de trapondersteunende motor) van de elektrische fiets.

Wat is het pairen van de fietsaccu?
Dit proces wordt ook wel inlezen of 'inleren' genoemd. Het gebeurt met een computer bij de fietsenmaker die vertrouwd is met het merk e-bike en het onderhoud van het betreffende motorsysteem. Het is slechts een kort proces dat meestal kan plaatsvinden terwijl u er op wacht. De kosten voor het pairen van de fietsaccu zijn overigens meestal zo ongeveer 20 tot 25 euro.

Hoe weet u of het pairen van de accu bij uw e-bike noodzakelijk is?
Bekende voorbeelden van modellen elektrische fiets waarbij het pairen van de accu noodzakelijk is, zijn meerdere varianten van Gazelle. Namelijk de Gazelle Innergy Pure, de Gazelle Innergy XT en de Gazelle Innergy Orange. Is het pairen ook bij uw e-bike nodig, dan is dit te herkennen aan a) het feit dat de fiets(batterij) het simpelweg nog niet doet en b) meestal aan een foutcode op het display, zoals bij Gazelle een knipperende foutmelding A1.


Meer weten?
Bijvoorbeeld of een eenmaal gepairde accu ook nog te gebruiken is op een andere (zelfde) elektrische fiets? U leest het in ons service-artikel 'Pairen van de fietsaccu'

 

1.3 Hoe lang rij je met een volle fietsaccu?

Het antwoord op de vraag 'Hoe lang rij je met een volle e-bike accu' hangt af van meerdere factoren. Behalve van de fietsaccu zelf (merk en type, voltage, Watt uur) is de actieradius ook afhankelijk van de leeftijd van de accu, de gebruikte stand(en), temperatuur en gewicht.

Om te beginnen is natuurlijk de capaciteit van de nieuwe accu bepalend. Hoe ver u kunt rijden met een volgeladen accu heeft te maken met het vermogen uitgedrukt in Ah en Wh die de batterij kan leveren voor de ondersteunende e-bike motor. Daarbij bepalen ampère en voltage samen het accu vermogen.


Voltage x ampère = totale accucapaciteit
Het aantal ampère dat de accu per uur kan afgeven aan het e-bike motorsysteem, samen met het voltage is dus van invloed op de hoeveelheid elektrische energie die de accu kan herbergen. Door deze twee factoren te vermenigvuldigen, weet u de accucapaciteit uitgedrukt in Wh (Watt uur). Bijvoorbeeld: een spanning van 26V met een accuvermogen van 21Ah, geeft een totale accucapaciteit van (ongeveer) 26 x 21 = afgerond 546 Wh.


Hoe meer Wh, hoe hoger de actieradius
Hoe hoger het getal Wh, hoe hoger de capaciteit van de fietsbatterij. Ofwel: hoe meer energie de accu in zich kan opslaan om de e-bike - samen met uw trapondersteuning - vooruit te stuwen. En hoe langer u dus met een 'volle tank' kunt doen. In elektrische fiets-termen: hoe hoger de actieradius.


Gewicht en temperatuur
Maar naast de accu-technische eigenschappen spelen meer factoren een rol. Denk aan uw eigen gewicht en het gewicht van uw bagage. Ook de temperatuur kan een rol spelen: zo moet bij flinke kou de batterij harder 'aan de slag', ten koste van het accuvermogen op dat moment.


Veroudering, regelmatig bijladen en stand trapondersteuning
Daarnaast is veroudering van de batterij van invloed. Zelfs als u de e-bike niet in gebruik zou nemen, neemt de capaciteit langzamerhand af. In dit kader een belangrijke tip: laad de fietsaccu zeer regelmatig bij. Daarnaast geldt: ook welke stand van trapondersteuning u gebruikt, heeft effect op de actieradius. Hoe lager de (gemiddelde) stand, hoe meer kilometers u kunt maken.


Zie ook
het service-artikel: 'Fietsaccu capaciteit en actieradius'.

 

 

1.4 Waar op de e-bike kan de accu zitten?

Op welke plaats op de e-bike kan de accu zitten? De fietsaccu kan zich bevinden op meerdere plekken op de elektrische fiets. Waar de fietsaccu zit is afhankelijk van merk en model, maar het meest voorkomend is achterop bij de bagagedrager of verwerkt in het frame.

Vaak zit de batterij van de fiets dus bij of onder de achterdrager. De accu kan ook bij het achterste frame zitten: de framebuis die loopt van kettingkast tot aan het zadel. Of bij het frame aan de voorzijde, bij de onderste buis.

Van bagagedrager en kettingkast tot zelfs aan voordrager
Verder zijn veel fietsaccu's verwerkt in de kettingkast zelf. Soms zit de batterij naast de jasbeschermers of, bij uitzondering, zelfs onder de voordrager. Ook wanneer de accu van de fiets zich bevindt bij het frame kan deze voor het oog zijn weggewerkt. Het frame ziet er dan iets groter uit en in het geval van de accu bij de kettingkast is laatstgenoemde vanzelfsprekend iets boller, maar de accu is zo netjes verborgen én zelfs extra goed beschermd.


Verdeling van gewicht en rijcomfort

Een verdere toelichting en meer informatie over de diverse voordelen en de nadelen van de verschillende plekken van de accu op de fiets, kunt u lezen in ons service-artikel 'Plaats van de fietsaccu'. Hierin leest u onder meer over de plek van de motor op de e-bike en de verdeling van het gewicht in combinatie met een stabiele wegligging - al is het gevoel van rijcomfort vaak van persoonlijke aard.

 

1.5 Is een fietsaccu altijd uitneembaar?

Of de accu van de elektrische fiets uitneembaar is, hangt af van het merk en model van de e-bike. Een uitneembare fietsaccu in plaats van een vaste fietsaccu heeft zo zijn voordelen.


Een accu kan zich bevinden op meerdere plaatsen op de elektrische fiets. Bijvoorbeeld bij de achterdrager of bij het frame dan wel daarin verwerkt. Of deze batterij wel of niet van de elektrische fiets af is te nemen, is nog best van belang bij het moment van aankoop van uw nieuwe e-bike aanwinst.


Uitneembare accu: makkelijk thuisladen!

Een fiets met een niet-uitneembare accu kunt u namelijk alléén laden bij een oplaadpunt met de fiets er standaard bij. De accu los meenemen naar binnen om thuis te laden is echter wel zo gemakkelijk én efficiënt (altijd droog en kamertemperatuur). Daarnaast is het hebben van een uitneembare fietsbatterij makkelijker wanneer u deze moet vervangen of reviseren.


Uitneembare accu: ook makkelijk bij reparatie of vervanging

Het vervangen ervan kunt u dan zelf; een nieuwe fietsaccu aanschaffen en deze plaatsen is reuze eenvoudig. Ook het op termijn eventueel laten reviseren van de batterijcellen is met een uitneembare fietsaccu makkelijker, omdat u deze dan gewoon los naar de specialist kunt brengen of sturen.


Accu altijd bereikbaar voor de lader

Overigens maakt het voor de bereikbaarheid van de accu bij het laden ervan niet uit of de accu wel of niet uitneembaar is. Ook de fietsaccu's die zich vast bevinden in het frame of de kettingkast zijn voor de fietsacculader vanzelfsprekend rechtstreeks bereikbaar.

 

1.6 Wat is beter: e-bike accu reviseren of vervangen?

"Kan ik mijn oude fietsaccu het beste laten repareren of beter een nieuwe kopen?". Reviseren of vervangen, dat is de vraag, zodra u merkt dat de accu te sterk verouderd raakt. Wat te doen?

Het is altijd de afweging tussen de prijs die u betaalt voor een nieuwe fietsaccu of voor het herstellen van de huidige. En wat u er precies voor terugkrijgt natuurlijk. Deels is het een persoonlijke overweging, maar voor een belangrijk deel zijn de afwegende factoren rationeel van aard.


Allereerst: wees er zeker van dat het aan de accu ligt
We gaan er hierbij vanuit dat het inderdaad nodig is om de batterij van uw e-bike onder handen te nemen of een nieuwe te kopen. U merkt het vanzelf: de accu laadt niet meer (goed) op of verliest (teveel) aan capaciteit. Wees er in het eerste geval overigens zeker van dat het niet ligt aan de acculader (!).


Reviseren is zeker het overwegen waard
Reparatie van een fietsaccu van Batavus, Gazelle, Sparta, Koga, Raleigh, Puch, Sparta, Cortina, Giant of willekeurig ander merk e-bike, is zeker het overwegen waard. Reviseren van de fietsaccu houdt in dat (alleen) de oude batterijcellen worden vervangen, door een fietsaccu specialist.


Reviseren? Let op deze aandachtspunten
Let er wel op dat het inderdaad ligt aan verouderde cellen. Een kapotte accu kan namelijk ook het resultaat zijn van defecte elektronica. Let er ook op dat de nieuwe accucellen van minimaal dezelfde kwaliteit zijn als de originele waren. Van buitenaf is dit niet te zien. De gereviseerde accu zal zeker weer goed werken, maar de vraag is hoe lang. Vraag de fietsaccu specialist ook om een garantie dat deze niet alleen de slechte, maar tegelijk álle cellen vervangt.


Nieuwe accu: meer zekerheid

Een andere optie is dus het aanschaffen van een nieuwe fietsaccu. Het kopen en vervangen van een nieuwe fietsaccu kost iets meer. Wel hebt u weer een nieuwe, lange periode van garantie én de zekerheid dat u een compleet, goed werkend accupakket hebt voor de e-bike, voor een ruim aantal jaren lang.


Soms is een nieuwe fietsaccu kopen 'verplicht'
Een andere reden voor het vervangen van een fietsaccu is wanneer reviseren door de fabrikant van de originele accu onmogelijk is gemaakt. Dit gebeurt soms met een elektronisch slot. In dat geval heeft u helaas geen keuze. En soms is een nieuw printplaatje nodig; ook dan moet u waarschijnlijk een nieuwe fietsaccu kopen, als dit plaatje vast onderdeel is van de elektronica.


Advies Consumentenbond
Het advies van de Consumentenbond, zoals te lezen op hun website, is om zeker bij nieuwere accu's, en dan vooral bij de Lithium-Ion accu's van Sparta, Batavus en Koga, een versleten accu altijd te vervangen. De lagere revisiekosten wegen dan bijna niet meer op tegen de problemen die u later kunt krijgen met de fietshandelaar en/of fabrikant.


Kortom

Een fietsaccu heeft, net als een accu voor een auto, een bepaalde levensduur. Revisie ten opzichte van vervanging van de accu is vaak op de kortere termijn wat voordeliger, maar op de langere termijn loont het al gauw om een nieuwe te kopen. U weet wat u krijgt en kunt er zéker jarenlang mee vooruit. Het hele accupakket is optimaal afgestemd op een soepele werking van de elektrische fiets. En u betaalt nooit én kosten voor reviseren én - naderhand - opnieuw kosten; voor een nieuwe batterij.